zaterdag 24 juli 2010

Tunnelen en varen naar en cruisen op de Sognefjord.









Het kerkje van Balestrand is een juweeltje.
De Sognefjord is groot, heel groot en daarom kan je steeds een armpje meer begluren. Dat is het, want achter elke bocht, achter elke muur geeft hij zichelf een beetje meer en verrassend bloot. Deze keer was het stuk tussen Flåme en Gudvangen aan de beurt voor 3 uur verkenning. Een misrekening om er te geraken want een bergrit inclusief veer en 20 km tunnel voor een totaal van 135 km stonden op het schema.
De terugrit lieten we over aan Garmin. Dat leverde respectievelijk 25km, 13km, 7km en nog meer enkele km tunnels op zonder tol maar dan plots 2,7km tunnel met wel 28 NOK tol en twee keer veer met 91 NOK en 76 NOK tol. Nu heb ik wel gezien hoe ze in Antwerpen én een brug én enkele tunnels kunnen financieren zeker als ze de Noorse “Autopass” invoeren: rekeningrijden gebaseerd op nummerplaat- en voertuigherkenning. De factuur volgt wel of de wagen wordt uit het verkeer genomen.
Voor de visuele genoegdoening verwijs ik naar de foto’s

vrijdag 23 juli 2010

Een paar dagen ademloos genieten rond Geiranger en Balestrand


De "Gammele Stynfjeldvegen" ofte de oude steenveldweg leidt over een adembenemende hoogvlakte die een weggesmolten gletser heeft achtergelaten



De Vallei van Geiranger is van ontstellende schoonheid wanneer men ze van bovenaf beschouwt.







De Geirangerfjord is een fjord met steile wanden en tientallen stortvallen van water





De Sognefjord in al haar grootsheid





Langs de Sognefjord rijden





Een prachtig zicht op de Sognefjord vanop je kamer in Kvikne's Hotel in Balestrand, gesmaakt sinds 1752.

dinsdag 20 juli 2010

Een dagje Noorwegen is wel vaker een dagje regen




De Noren fietsen graag, met een aanhangwagentje met de kleintjes erin, ook in de regen. Wat zijn we kleinzerig! Maar als alles onder de wolkenslierten steekt vergaat ook onze verbeelding omdat ze geen voet aan de grond of in het water krijgt.
De omgeving van Kristiansund, Molde en Aolesund stikt van veren, tunnels en bruggen en de navenante bompenger (slagboom-betalingen =pingping). De "Betalingen" gebeuren cash of met de automatische verrekening: je opent een rekening bij de inningendienst, die telkens de wagen + nummerplaat inscant en automatisch afrekent zowel voor veer, autostrade, brug, tunnel, rekeningrijden in de stad enz. Zeer gemakkelijk maar wie kan bijbouden waar in zijn leer wordt gesneden?

maandag 19 juli 2010

Het (schier)eiland Fosna juist boven Trondheim.




De gemakkelijkste toegang is via het veer van Flakk naar Rôrvik, een 2( minuten durende tocht. Een tochtje naar Stoköya via Aofjord kost 8 uur en 280 km rijden langs bochtige wegen. Zeer snel te onderschatten, die afstanden. Het loont wel de moeite indien de zon schijnt, wat vandaag gelukkig voor 80% het geval was. Morgen en overmorgen wordt niet veel goeds voorspeld? Wedden?....

zondag 18 juli 2010

Over Röros naar Trondheim




We bezoek Röros, het oude kopermijndorp tegen de Zweedse grens. Dr terrils blijken de sintels die overblijven na het uitsmelten van het koper.Een pot tomatensoep met brood blijkt een betaalbaar tussendoortje van 10 euro per persoon.
Langs het Gauldal rijden we richting Trondheim. De oude koopmanshuizen en opslagplaatsen spiegelen zich in het water en de Dom blijkt mooier in de zon dan verleden afspraak in de regen.